Eerste week in India - Reisverslag uit Bangalore, India van Rico - WaarBenJij.nu Eerste week in India - Reisverslag uit Bangalore, India van Rico - WaarBenJij.nu

Eerste week in India

Blijf op de hoogte en volg Rico

01 Februari 2014 | India, Bangalore

India. Tot voorkort gewoon een land ergens in Azië, waar allerlei praktijken waren waarvan wij in onze beschaafde, westerse wereld, niets van moesten hebben. De verhalen die in het nieuws komen, in combinatie met onze stereotype ideeën van India maken dat mijn keuze voor India veel wenkbrauwen omhoog deed gaan.

Gelukkig is er na de initiële schok toch veel begrip en bewondering. Dit is erg leuk en sterkt me in dat mijn tijd in India tot een goed einde gebracht kan worden. Maar dit is nog lang niet aan de order, we beginnen net pas!

Vliegend vanuit Düsseldorf via Dubai naar Bangalore, een reis van +-12 uur, vanuit 3-10 graden direct into ~35 overdag. Toch valt Bangalore mee, het heeft een gunstig climaat. S'avonds kan het kouder zijn, afkoelend tot 15 graden, maar overdag komen temperaturen van 30+ steevast voor. Dit is niet vergelijkbaar met de rest van India. In het noorden bevinden zich de Himalayas met hun koude toppen terwijl in het zuiden bijna grenst met de equator.
De bijna 1.3 Miljard mensen in India staan achter China als land met de meeste inwoners. Zij handelen, bewerken het land en doen service diensten zoals de famous callcenters en het maken van software in de IT industry.

Dan is er nog het aspect van een andere cultuur. India heeft 22 officiele talen, maar Engels wordt veelal verstaan en gebruikt in officiele hoedanigheden. Verder is dit ook zo in business. Het grootste verschil met de cultuur in India t.o.v. die van hier is dat in India, tijd een andere waarde heeft. Op tijd zijn en aan de afspraak houden zijn dingen die hier heel gewoon zijn. In India ligt dit anders. Wat vandaag niet komt, komt niet morgen, noch overmorgen. Mogelijk een keer volgende week. Een telefoontje wordt altijd opgenomen/teruggebeld, ongeacht men in een vergadering of iets anders heeft. Indiers multitasken ten alle tijden, met als gevolg dat veel dingen uitlopen. Uiteindelijk lukt het, maar het duurt soms even. Dit gaat een challenge worden, om de strak geregisseerde wereld in Nederland te combineren met de wat luchtigere wereld in India.

Ik ga naar Bangalore, de - Garden city of India - Silicon valley of India - en de locale naam Bengaluru. De stad heeft bijna 10 million inhabitants en is iets kleiner dan de provincie Utrecht. Dit komt, volgens wikipedia uit op ongeveer 7600 mensen per km2 in totaal India, wat gewoonweg niet voor te stellen is.

In Bangalore ga ik voor mijn afstudeer stage een onderzoek doen in het veld van Social Entrepreneurship. Ik ga onderzoek dmv een strategisch innovatie plan te maken wat de mogelijkheden zijn om energy en energy distribution bij de 'bottom of the pyramid' (mensen die <2 dollar/day hebben) in rural areas of India. Wat ik probeer te doen is onderzoeken hoe de resources die er zijn gekoppeld kunnen worden aan de markt aan de onderkant van de samenleving. Dit is een grote uitdaging die ik goed moet afkaderen. Uiteindelijk moet ik met recommendations komen die mijn bedrijf, Schneider Electric, kan overnemen.

Al met al wordt het een erg leuke uitdaging. Het aanpassen aan de cultuur en de lokale manier van leven zal veel positieve ervaringen meebrengen. Door stom geluk ben ik te weten gekomen dat er nog andere studenten van andere faculteiten in Bangalore zitten. Ik ga proberen met hun op te trekken om zo de overgang makkelijker te maken.

De stereotypes van hierboven zijn er om doorbroken te worden, en ik zal dan ook berichten als er merkwaardige en opmerkelijke dingen gebeuren.

Houd vooral de blog in de gaten en 'Namasté'! नमस्ते


  • 04 Februari 2014 - 23:28

    Dimphy:

    Rico,

    Ik wens je een hele goede reis en een fijne aankomst daar. Ik ga zeker je blog volgen, super leuk!
    Heel veel succes!

    Dimphy xx

  • 05 Februari 2014 - 19:37

    Margriet:

    Hallo Rico ,

    ik lees en hoor dat je er veel zin in hebt :)
    Je gaat er met een positieve instelling naar toe en vast van plan om er een leuke ,gezellige maar ook leerzame tijd van te maken!
    Dat gaat je vast lukken!!
    Pas goed op jezelf en we volgen je op je blog! X Margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rico

Uitwisselingsstudent naar Rovaniemi, Finland.

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 97
Totaal aantal bezoekers 7458

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 19 Juni 2014

Op naar India!

13 Februari 2013 - 15 Augustus 2013

op naar Singapore

03 September 2012 - 31 December 2012

Op naar Finland!

Landen bezocht: