Weekje verder - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Rico - WaarBenJij.nu Weekje verder - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Rico - WaarBenJij.nu

Weekje verder

Blijf op de hoogte en volg Rico

23 September 2012 | Finland, Rovaniemi

Deze week was er eentje met vanalles en nog wat. Eerst kwam natuurlijk de school. Veel projecten, die uiteindelijk niet heel veel inhielden. Daarnaast moest je een probleem verzinnen en daarover een presentatie maken. Als je je dr voor inzette, was je binnen enkele uren klaar en kon je genieten van de vrijheid.

In Finland gaat alles langzaam. Sowieso de taal spreken ze erg langzaam. Je kan in gesprek zijn met een Fin en dan ineens is er een stilte voor +-30/45 seconden. Ik ervaar dat als niet fijn, irritant misschien, want ik wil weten wat dr in die persoon omgaat. Hier in Finland is zo een stilte heel gewoon, en wordt vaak ook nog meer geappriceerd dan de hele tijd praten. Zo ook in school. bla bla bla stilte...en dan kijkt iedereen van Ow ow, wat heb ik nu gedaan..maar dan is de leraar gewoon aan het denken, en gaat dan verder.
het tempo op school ligt laag, zeker vergeleken met Nederland, Maar het zorgt er wel voor dat je begrijpt wat je moet doen, al vind ik het een waste of time, want soms zit je wel 20 minuten te wachten. Zo ook laatst in de winkel. we stonden met 7 man in de rij, terwijl er nog 2 kassas bij konden..maar dat maakt niet uit, gewoon even 5-7 min wachten aan de kassa, kan allemaal, want Finland is langzaam. Ze zijn wel punctueel. Je wordt verwacht op een bepaalde tijd, en je moet er dan zeker zijn. We zijn allemaal studenten, dus die vlieger gaat niet op, maar daar lijken ze op school niet zo mee te zitten.

Woensdagavond ben ik met nog andere studenten naar de ijshockey arena gegaan. Er was een wedstrijd van de lokale ijshockey club tegen een tegenstander uit een andere stad. Het was een leuke wedstrijd. Ijshockey is opgedeeld in 3 helften van 20 minuten. iedere helft is er een pauze waarin iedereen hotdogs gaat eten, om dan weer gauw terug te gaan zitten. Het thuisteam, ons team, Roki, won met 4-1. Dat was weer eens een andere invulling van de avond in plaats van begaaien of films kijken.

vrijdag was er een verjaardagsfeestje Patri, een meisje uit spanje. Van te voren hadden mijn kamergenoot Max en ik wat ballonnen opgeblazen en er een lolly in gedaan. Uiteindelijk werd het feestje opgebroken door de politie, waarna iedereen de stad in ging. Zaterdag middag was er een bijeenkomst bij de vuurplaats. Een groot vuur en
Morgen, Maandag begint ik met een fieldtrip door de bergen hier. Intercultural communication is het vak en we gaan hiking naar de plek waar we vlees en marshmellows op een vuur kunnen grillen en wat kunnen drinken. Deze fieldtrip is erg belangrijk, wel 25% van mijn punt...:$

Voor de komende week heb ik nog niks gepland, maar aangezien er iedere avond wel een feestje, een kampvuur or spellen worden gedaan, zal ik niet stil zitten.

  • 23 September 2012 - 21:02

    Dimphy:

    We zouden in Nederland wat kunnen leren van de finse mentaliteit. Hier doen we noodgedwongen mindfulness om tot rust te komen....in Finland leven ze mindfulness.....!!!!! Gewoon de tijd nemen om te luisteren, na te denken en dan pas reageren...en waarschijnlijk ook genieten. Volgens mij komen we dat hier tekort! Veel plezier en succes in de bergen. Op naar die 25%!!! Groetjes Dimphy

  • 26 September 2012 - 21:58

    Will En Piet:

    hallo Rico,

    Je hebt het volgens mij goed naar je zin daar in Finland.
    Ik heb je verslagen gelezen, een hele ervaring die je daar kan opsnuiven en ongetwijfeld je voordeel mee doen.
    Nu begint de school dus pas echt schrijf je...... we gaan het lezen wat het in gaat houden.
    heeel veel succes met alles wat je doet Rico.

    groetjes oet ut schoor.....

  • 03 Oktober 2012 - 12:02

    Rico :

    Hoi Allemaal,

    Ja hier is het erg leuk. Ik moest even m'n draai zien te vinden, maar nu loopt alles op rolletjes. Op school gaat het goed, het is niet moeilijk, kost alleen wat energy. Thuis, in Kuntotie, de buurt waar ik woon is het ook leuk.

    Van tijd tot tijd kaarten, film kijken, en ook naar de top van de heuvel lopen, waar een hotel staat en daar chocolademelk drinken en proberen de aurora borealis (northern lights) te zien. Het gaat zn gangetje, al is er wel al een maand om.

    Groet uit Finland,

    Rico

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Rovaniemi

Op naar Finland!

Reis naar Finland - Rovaniemi, voor school en nog veel meer!

Recente Reisverslagen:

20 November 2012

nog 1 maandje over

03 Oktober 2012

Feestje?!

23 September 2012

Weekje verder

08 September 2012

Nordkapp

06 September 2012

Aankomst
Rico

Uitwisselingsstudent naar Rovaniemi, Finland.

Actief sinds 02 Sept. 2012
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 7472

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 19 Juni 2014

Op naar India!

13 Februari 2013 - 15 Augustus 2013

op naar Singapore

03 September 2012 - 31 December 2012

Op naar Finland!

Landen bezocht: